تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

ساترا در برابر جوکر؛ نبرد تکراری پهلوان پنبه با دشمن فرضی | پاسکاری رسانه‌های خاص و ساترا برای مهار صنعت سرگرمی در حد استانداردهای صداوسیما

یک خبرنگار حوزه رسانه به رویداد۲۴ می‌گوید مشکل برنامه «اسکار» مهران مدیری بعد از آن که قبول کرد برای تلویزیون هم برنامه بسازد حل شد و حالا تلویزیون قصد دارد با اعمال فشار بر برنامه «جوکر» همان مسیر را با احسان علیخانی هم تکرار کند. رویداد۲۴ نمی تواند این اظهارات را تایید یا رد کند.

ساترا در برابر جوکر، نبرد تکراری پهلوان پنبه با دشمن فرضی | پاسکاری رسانه‌های خاص و ساترا برای مهار صنعت سرگرمی در حد استانداردهای صداوسیما

رویداد۲۴ | فاطمه کریمخان: همین‌قدر می‌دانیم که «جوکر۲» و سریال «غربت» را ساترا توقیف کرده است. به چه دلیل؟ این کمی مبهم است. روز شنبه، ساترا بیانیه‌ای داد و در جملاتی مبهم گفت این دو محصول «بدون طی فرایندهای قانونی» منتشر شده‌اند. البته این نهاد در ابتدای بیانیه‌اش گفته بود که این کار را «نظر به طرح برخی انتقادات و شکایات مردمی در سامانه ساپرا» و همچنین «تماس‌ها و شکایت‌های تلفنی» انجام داده است. همان اول مشخص نبود که اگر محصولی بدون طی فرایند قانونی منتشر شده چرا ساترا باید منتظر «طرح برخی انتقادات و تماس‌های تلفنی» می‌مانده.

کم‌کم، نقل‌ها متفاوت شد. مثلا یکشنبه و در روز اربعین، یک نفر که خودش را «عضو شورای راهبری مجمع رصتا، مجمع تحلیلگران ساترا» معرفی کرده گفته مشکل ساترا با «جوکر زنان» نیست، بلکه مشکل با سرتا پای «جوکر» است! و خبر داده که نهاد مطبوعش، یعنی «ساترا» از جوکر شکایت قضایی خواهد کرد!


بیشتر بخوانید:

ببینید| اولین تیزر از حضور زنان در «جوکر ۲»

احسان علیخانی کیست؟


برای این که دست‌تان بیاید داستان از چه قرار است، باید یک مقداری در زمان به عقب برویم. بعد از این که صدا و سیما فضا را چنان به برنامه‌سازان تنگ کرد که همه شروع به مهاجرت به «پخش خانگی» و «پخش اینترنتی» کردند، صدا‌و‌سیما که کلاه خودش را پس معرکه دید از این در درآمد که «ما باید به محتوای هر چیزی که قرار است برای عموم پخش شود نظارت کنیم» تا پیش از این، صدور مجوز تولید محصولات نمایشی با وزارت ارشاد بود، فیلم و سریال و تئاتر و ... به شورای مجوز می‌رفتند و از آنجا پروانه نمایش می‌گرفتند و می‌رفتند دنبال کارشان، برای همین هم سینما و البته تئاتر و پخش خانگی اغلب در استنداردهای نمایش موضوعات اجتماعی دو سه قدمی از تلویزیون جلوتر بودند. با همه‌گیرشدن پخش خانگی، داستان داشت عوض می‌شد که صدا و سیما با «ساترا» یا «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» از راه رسید که اسب را دهنه بزند!

وظیفه این سازمان که از سال 98 و با صدور بخشنامه‌ای توسط ابراهیم رییسی رییس وقت قوه قضائیه تثبیت شد «صدور مجوز برای فعالیت در زمینه صوت و تصویر فراگیر» است، یعنی تسری استانداردهای صدا و سیما به تمام تولیدات فرهنگی در همه زمان‌ها و همه مکان‌ها و همه سکوهای پخش.

این اولین‌بار نیست که ساترا جلوی پخش یک برنامه پخش خانگی را می‌گیرد، و تهدید می‌کند که از برنامه‌سازان به قوه قضائیه شکایت می‌کند. اسامی بسیاری از سریال‌هایی که در سال‌های اخیر از شبکه نمایش خانگی پخش شده در لیست بلند‌بالای محتواهایی است که صدای ساترا را در آورده، سریال‌هایی مانند «جادوگر»، «یاغی» و «نوبت لیلی» تنها برخی از اسامی این لیست هستند، ایجاد مساله بر سر تولید و پخش برنامه «اسکار» مهران مدیری، و حالا مساله‌سازی برای «جوکر» و سریال «غریب» را باید به این لیست اضافه کرد. مساله‌سازی ساترا برای پخش خانگی تا جایی پیش رفته است که در سال‌های اخیر سکوهای نمایشی مانند فیلیمو و نماوا بارها از طرف ساترا به دلیل آنچه «پخش محتوای بدون مجوز» نامیده می‌شود با تهدید شکایت و حتی تعطیلی رو‌به‌رو شده‌اند.

در اغلب این موارد اعتراضات هم یک روند ثابت طی شده است. یک رسانه فرعی ادعا کرده است که فلان کلمه و جمله در فلان سریال یا فلان نگاه این بازیگر به آن یکی به غیرت مردم برخورده است و خوشبختانه در حالی که «ایمان و امان به سرعت برق» در حال خروج از صفحه روزگار بودند مدیران ساترا قهرمان‌وار وارد صحنه شده و برای حمایت از معصومیت دیدگان آزردهٔ مخاطبان بی‌پناه جلوی پخش محصولات رسانه‌ای را گرفته‌اند، تولید‌کننده‌های آنها را متهم و تهدید کرده‌اند و تا تهدید تعطیلی سکوها هم پیش رفته‌اند.

همین اتفاق حالا در مورد غریب و جوکر تکرار شده، نزدیکان به ساترا می‌گویند «غریب» محتوایی دارد که هم‌وطنان عرب زبان را آزرده کرده است و دادستانی راساً جلوی پخش آن را گرفته است، اما در مورد «جوکر» کارزار جمع‌آوری امضا علیه این برنامه بعد از پخش اولین قسمت این نمایش با حضور زنان آغاز شده است. خبرگزاری فارس ادعا کرده کارزاری با عنوان «حیازدایی با چاشنی خنده در جوکر» تا به حال شش هزار امضا جمع کرده است و وقت آن است که مسئولان در این مورد وارد شوند، مسئولان هم درحالی که کارزار در فارس علیه جوکر زنان است، جوکر به صورت کلی را هدف گرفته اند و قصد دارند مانع ادامه ساخت و پخش آن شوند.

گفته می‌شود که در برخی موارد مانند این، مساله با اعلام آمادگی تولید‌کنندگان محتوا برای ساختن محصولات نمایشی برای تلویزیون حل شده است. یک خبرنگار حوزه رسانه به رویداد۲۴ می‌گوید مشکل برنامه «اسکار» مهران مدیری بعد از آن که قبول کرد برای تلویزیون هم برنامه بسازد حل شد و حالا تلویزیون قصد دارد با اعمال فشار بر برنامه «جوکر» همان مسیر را با احسان علیخانی هم تکرار کند. رویداد۲۴ نمی تواند این اظهارات را تایید یا رد کند.

برخی دیگر از ناظران ماجرا را کمی پیچیده‌تر می‌بینند و با اشاره به شکست جریان حامی سعید جلیلی در انتخابات، جلوگیری از پخش «جوکر» را نوعی مقابله و به تعبیری «انتقام جویی» از مردم می‌دانند؛ با در نظر گرفتن سابقه ساترا و صدا‌و‌سیما در مقابله با محصولات رسانه‌ای که خارج از سازمان ساخته می‌شود این اظهارات به نظر نادقیق می‌آید.

معلوم نیست قسمت بعدی «جوکر» با حضور زنان یا مردان بتواند راه خودش را به پخش خانگی باز کند یا نه، وضعیت سریال «غریب» هم در هاله‌ای از ابهام است و سرنوشت آن مشخص نیست. فعلاً تنها چیزی که می توان به قطعیت گفت این است که در حالی که اغلب اقتصادهای نوظهور جهان از هند و کره گرفته تا ترکیه و برخی کشورهای آمریکای جنوبی در حال خلق شغل و پول و صادرات فرهنگی از طریق تولید محصولات نمایشی هستند، تنگ‌نظری حاکم بر تولید محصولات نمایشی در ایران نه تنها کشور را از کسب درآمد محروم کرده بلکه صادرات فرهنگی را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است. با پخش هزاران‌باره مختار و یوسف پیامبر در کشورهای منطقه و آن هم از آنتن شبکه‌های برون‌مرزی صدا‌و‌سیما نمی‌توان روی عدم‌‌النفعی که در این عرصه به ضرر فرهنگ و اقتصاد کشور تمام شده است سرپوش گذاشت. این تازه جدای از رها کردن فضای باز بازار مصرف محصولات فرهنگی کشور در برابر تولیدات خارجی زبان محصول لبنان، ترکیه، هند، کره، آمریکای جنوبی و ... است!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
3
1
درحالی درباره سریال«غربت»مینویسید که بارها اسم آن را «غریب»مینویسید؟!؟!
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
9
2
عجب تحلیل های مسخره ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
10
6
برنامه هایپر از شوخی های جنسی بی ادبانه
سناتور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
2
7
لعنت خدا بر کسی که جلوی پخش جوکر را بگیرد ....
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
1
6
تحلیل بسیار خوبی بود
با تشکر از شما
نقطه ثقل تحلیل رو‌ میشه اون جایی در نظر گرفت که اشاره داره به توقف این سریال‌ها از طرف مجموعه ناظر با هدف وادارکردن کارگردان سریال برای ساخت برنامه در چهارچوب صدا و سیما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
2
17
جوکر خیلی هم خوب بود
تا کور شود هرآنکه نتواند دید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
1
6
تو این شرایط بد اقتصادی که روح و روان مردم رو متلاشی کرده تزریق یک کم خنده بهترین کار ممکنه که برنامه جوکر این کارو به نحو احسن انجام داده.حالا این وسط کسانی هستند که دوست ندارند حال مردم هرچند اندک خوب باشه و به بهانه های مختلف سعی میکنند که این جور برنامه ها رو تعطیل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
منظورشون اینه که خنده کاری جمعی هست نه فردی اقایون میخوان خنده رو امری فردی کنن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
10
3
من نه کار به جلیلی دارم نه صدا و سیما تا جایی که من یه سری از فیلم های نمایش خانگی رو دیدم تقریبا نود در صد فیلمها و برنامه هاشون محتوای ضد اخلاقی و شد دینی داشتن و بد اموزی و کلا بی محتوا بودن اگرم محتوا داشتن اون قدر چاشنی بی حیایی و بد حجابی و ضد ارزش ها توش بوده که کلا به غیر از تعداد محدودی سریال اونم نهایت طنز با اغماض بیشتر نگاه نکردم انگار فیلمساز ها هم عقده بی حجابی و صد قلم آرایش و درست کردن فیلمهای مزخرف ترکیه ای که یه عمر مسخره میکردیم رو دارن والله بالله اگر همه شیونات تا حد متوسط هم رعایت بشه و حجاب ها و صورتا نرمال باشه مفهوم داشته باشه خود صدا سیما میاد التماس می‌کنه برای نمایش تلویزیون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
0
5
واقعامتاسفم خنده ای که برهردرد بی درمان دواست برای ماحروم کردید
میتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
0
1
توروخدا به نمایش های خانگی گیر ندید آخه لامصبا یکم خنده برای این ملت درد دیده گناهه خداازتون نگذره اگر قطعش کنید مخصوصا جوکر
ناشناش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
0
2
جوکر برنامه بسیار خوبی
جوکر بانوان حتی از جوکر مردان هم بهتر بود
تا کی جلو خنده مردم رو میگیرید
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان